Het verhaal van Caja

Marketing Manager Trekpleister

"Aaf is van en voor iedereen!"

Als Marketing Manager van Trekpleister houdt Caja zich bezig met de hele merkstrategie: van folder tot tv-commercial. Afgelopen jaar stond zij voor een hele toffe klus: een nieuw merkplatform. Benieuwd hoe dat er achter de schermen bij ons aan toe gaat? Lees mee!

Aaf is er voor iedereen

Wanneer je aan mensen op straat vroeg of ze Trekpleister kenden, was ‘ja’ eigenlijk altijd het antwoord. Maar wanneer je ze vroeg wat Trekpleister onderscheidt van elke andere drogist, hadden ze geen idee. We stonden dus voor een flinke uitdaging, maar wel een hele toffe, met heel wat impact! Tijd voor een transformatie. Zo werd Aaf - ons nieuwe gezicht - geboren. Mijn team en ik waren voor de lancering al maanden in de weer met Aaf en alles waar zij voor staat. 

Een merkplatform bouw je niet alleen!

In 2023 maakte het grote publiek kennis met Aaf op televisie. In de eerste tv-commercial lieten we aan de hand van Aaf zien wie we zijn én wat de klant van ons mag verwachten. En naast dat het ontwikkelen van een tv-commercial al een toffe klus op zich is, is het ontwikkelen van een commercial met een karakteranimatie een hele andere tak van sport. En een transformatie omvat veel meer dan alleen een tv-commercial. Met Aaf was het hele merkplatform aan vernieuwing toe: van folders tot herinrichting van de winkels. En het gaat veel verder dan alleen de marketingafdeling: van Winkeloperatie tot Trading, als marketingteam sta je met iedereen in nauw contact. Op zo’n moment merk je dat je werkzaam bent bij een groot bedrijf waar je samen het verschil maakt en dat is echt gaaf.

Alles op de schop!

Bij zo’n grote ommezwaai in de merkstrategie moet eigenlijk het gehele concept op de schop en dat kost tijd. Maar in de retail moet het altijd snel. Dat vraagt om durf en gewaagde stappen. Hier en daar gaan er wat kleine dingen fout en ook dán moet je in mum van tijd handelen, maar uiteindelijk werd de hele rebranding in no-time doorgevoerd en - misschien nog belangrijker - ontzettend goed ontvangen. We zijn echt trots op het resultaat dat we samen hebben geboekt! 

En we zijn pas net begonnen

We zijn al even onderweg samen met Aaf, maar eigenlijk ook nét pas begonnen. De snelheid waarmee we het merkplatform uitrollen maakt dat we soms bold moves maken. Een mooi voorbeeld is het uitrollen van de actie-laag van het merkplatform in de winkels. Het gaat dan om alle reclamemiddelen die aanbiedingen in de winkel zichtbaar maken: van stoepbord tot banner. We vonden het voorstel zo vet dat we dachten ‘daar moeten alle winkels versneld van profiteren’. We hebben als projectteam toen de koppen bij elkaar gestoken en besloten om het versneld uit te rollen. We hebben in een rap tempo alles laten produceren en geen drukproeven naast elkaar gelegd - daar hadden we geen tijd voor. Met als resultaat kleine kleurverschillen in het drukwerk. Maar soms moet je risico’s nemen om deadlines te halen! Bij AS Watson krijg je de verantwoordelijkheid en vrijheid om zelf dit soort keuzes te maken en merken echt aan te pakken en dat is het allerleukste dat er is. Zo weten alle klanten inmiddels wél wat Trekpleister onderscheidt van anderen, dan zie je ineens op wat voor schaal je impact hebt gemaakt. Heel tof en enorm trots! 

Over Caja

Caja is Marketing Manager bij Trekpleister. Innoveren zit in haar bloed, geen uitdaging is haar te groot en ze houdt van reuring. Ze woont een halfuurtje rijden van ons kantoor vandaan en is moeder van twee kinderen. Na jaren gewerkt te hebben bij diverse merken in de drogisterijbranche was het tijd voor verandering: ze wilde graag in de Health & Beauty-branche blijven, maar wel voor de retailer werken in plaats van voor de leverancier. Inmiddels is ze al een aantal jaar werkzaam als Marketing Manager binnen het marketingteam van Trekpleister waar de uitdagingen haar om de oren vliegen. Genoeg reuring dus.